Wyniki głosowania jawnego w sprawie: nieuwzględnienia uwagi Nr 4 o treści:Fundacja Na Rzecz Ochrony Przyrody i Krajobrazu Mazurskiego Parku Krajobrazowego i Dorzecza Krutyni z siedzibą w Olsztynie składa następujące uwagi i wnioski do w/w mpzp : - zapisy mpzp zgodnie z ustawą o ochronie przyrody z 2004 r. Art. 20.4 pkt 6 muszą zawierać ustalenia wynikające z zapisów Planu Ochrony Mazurskiego Parku Krajobrazowego z 2012 r.(zapisy rozdziału 7 Planu MPK). Stąd w przypadku osady Kamień w obrębie geod. Iznota, wyznaczenie strefy budownictwa pod intensywną turystykę komercyjną (Centrum Turystyczno-Wypoczynkowe) na działce nr 36/9, obręb Iznota jest niedopuszczalne. Większa południowa część działki (dawny sad) leży zgodnie z Planem Parku w strefie IE 9 Las i Niwa Polna Iznoty i Kamienia z wykluczeniem nowego budownictwa ! ; pozostała północna część działki zgodnie z Planem Parku strefa II powinna podlegać rewaloryzacji historycznej - zachowanie XIX w. dworku oraz stopniowe usunięcie domków rekreacyjnych o architekturze degradującej przyjeziorny krajobraz. W tym świetle niedopuszczalne jest zatem ustalanie nowej zabudowy na terenie Mazurskiego Parku Krajobrazowego o czterech kondygnacjach i 16 m wysokości, i to przy samym jeziorze Bełdany, które zachowało jeszcze wiele walorów przyrodniczych i krajobrazowych. Nowa zabudowa mieszkalna i rekreacyjna na terenie Parku opiera się na budownictwie parterowym z poddaszem użytkowym (1,5 kondygnacji nadziemnej) do 8-9 m wysokości o dachu dwuspadowym symetrycznym, nawiązującym w formie i materiałach do tradycyjnego budownictwa mazurskiego ukształtowanego historycznie od XIX w. do połowy XX w. Załączona do projektu mpzp prognoza napisana jest pod kątem interesów inwestora i nie uwzględnia zasadniczych dla sprawy kwestii przyrodniczych w tym rzeczywistego oddziaływania przyszłych inwestycji na środowisko przyrodnicze Mazurskiego Parku Krajobrazowego, Obszaru Natura 2000 Puszcza Piska PLB 280008, Obszaru Natura 2000 Ostoja Piska PLH 280048 oraz nieuwzględnionego w opracowaniu Rezerwatu Biosfery UNESCO Jeziora Mazurskie (trójstrefowy obszar planistyczny o randze międzynarodowej - od 2017 r.) Nie wspomniano o Planie Zadań Ochronnych z 2020 r. dla Obszaru Natura 2000 Ostoja Piska (prawo miejscowo). Oddziaływanie zapisanych w projekcie mpzp inwestycji z uwagi na ich rozmiar, intensywność i dużą liczbę przebywających osób, spowoduje ogromną presję na środowisko w promieniu do 3 km (hałas, sztuczne oświetlenie, ruch motorowodny, dyspersja ludzi po okolicznych lasach itp.) W Planie Mazurskiego Parku Krajobrazowego strefa I E 9. chroni biotopy rysia (wrażliwego na obecność ludzi) oraz bielika, orlika krzykliwego, kani czarnej, zimorodka - rzadkich gatunków ptaków z załącznika I Dyrektywy Ptasiej. Najbliższy rewir lęgowy bielika to 1,6 km, orlika krzykliwego 1,9 km, kani czarnej i rudej 1,3 km - 2 km. Gatunki te na łowiskach pokazują się regularnie w bezpośrednim sąsiedztwie działki 36/9, na przylegającej działce 35/2 i na jeziorze Bełdany, które same jest chronionym siedliskiem z Załącznika I Dyrektywy Siedliskowej i wymaga lepszej niż dotychczas ochrony. Ponadto zgodnie z Uchwałą Nr XLIV Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego z 29 listopada 2022 r. . (Dz. Urz. Woj. Warm.-Maz. z 2022 r., poz. 5615) w tym §5.1 pkt 1) i 3), w sprawie Mazurskiego Parku Krajobrazowego nie można lokalizować nowych obiektów budowlanych w 100 metrowej strefie od linii brzegowej jezior co nie jest jasno określone w projekcie mpzp. Teren projektowanego mpzp nie ma odpowiedniej drogi dojazdowej (leśna gruntówka), kanalizacji i wodociągu. W związku z tym dopuszczono tu własne ujęcia wody i szczelne szamba lub indywidualną oczyszczalnię (ścieki w grunt i do jeziora), co w obecnych czasach jest niedopuszczalne przy planowanej w założeniu wielkiej inwestycji jaką miałoby być centrum turystyczno-wypoczynkowe. Podsumowując - projektowany miejscowy planu zagospodarowania przestrzennego części obrębu geodezyjnego Iznota w miejscowości Kamień w sąsiedztwie jeziora Bełdany nie spełnia wszystkich wymogów poniższych zapisów ustawy Prawo ochrony środowiska i nie może wejść do obrotu prawnego: Art. 72. 1. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin oraz miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego zapewnia się warunki utrzymania równowagi przyrodniczej i racjonalną gospodarkę zasobami środowiska, w szczególności przez: 1) ustalanie programów racjonalnego wykorzystania powierzchni ziemi, w tym na terenach eksploatacji złóż kopalin, i racjonalnego gospodarowania gruntami; 2) uwzględnianie obszarów występowania złóż kopalin oraz obecnych i przyszłych potrzeb eksploatacji tych złóż; 3) zapewnianie kompleksowego rozwiązania problemów zabudowy miast i wsi, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki wodnej, odprowadzania ścieków, gospodarki odpadami, systemów transportowych i komunikacji publicznej oraz urządzania i kształtowania terenów zieleni; 4) uwzględnianie konieczności ochrony wód, gleby i ziemi przed zanieczyszczeniem w związku z prowadzeniem gospo darki rolnej; 5) zapewnianie ochrony walorów krajobrazowych środowiska i warunków klimatycznych; 5a) uwzględnianie potrzeb w zakresie zapobiegania ruchom masowym ziemi i ich skutkom; 6) uwzględnianie innych potrzeb w zakresie ochrony powietrza, wód, gleby, ziemi, ochrony przed hałasem, wibracjami i polami elektromagnetycznymi. 2. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin oraz w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, przy przeznaczaniu terenów na poszczególne cele oraz przy określaniu zadań związanych z ich zagospodarowaniem w strukturze wykorzystania terenu, ustala się proporcje pozwalające na zachowanie lub przywrócenie na nich równowagi przyrodniczej i prawidłowych warunków życia. Art. 73. 1. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oraz w decyzji o warunkach zabudowy i zagos podarowania terenu uwzględnia się w szczególności ograniczenia wynikające z: 1) ustanowienia w trybie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r. poz. 916, 1726, 2185 i 2375) parku narodowego, rezerwatu przyrody, parku krajobrazowego, obszaru chronionego krajobrazu, obszaru Natura 2000, zespołu przyrodniczo-krajobrazowego, użytku ekologicznego, stanowiska dokumentacyjnego, pomników przyrody oraz ich otulin; 2) utworzenia obszarów ograniczonego użytkowania lub stref przemysłowych; 2a) wyznaczenia obszarów cichych w aglomeracji oraz obszarów cichych poza aglomeracją; 2b) strategicznych map hałasu; 3) ustalenia w trybie przepisów ustawy - Prawo wodne warunków korzystania z wód regionu wodnego i zlewni oraz ustanowienia stref ochronnych ujęć wód, a także obszarów ochronnych zbiorników wód śródlądowych. 2. Linie komunikacyjne, napowietrzne i podziemne rurociągi, linie kablowe oraz inne obiekty liniowe przeprowadza się i wykonuje w sposób zapewniający ograniczenie ich oddziaływania na środowisko, w tym: 1) ochronę walorów krajobrazowych; 2) możliwość przemieszczania się dziko żyjących zwierząt.

ZA: 14, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 1

Lista imienna

ZA (14)

Gołaś Stanisław
Grzyb Elżbieta
Januszkiewicz Gracjan Dawid
Kamiński Władysław
Kobylarz Katarzyna Karolina
Kozdoj Zbigniew
Kręciewska Agnieszka
Lewandowski Jakub Maciej
Małż Jacek Jan
Marchlewicz Leszek Wojciech
Miszczuk Zdzisław Kazimierz
Paradowski Mariusz Stanisław
Schramke Roman
Wygnał Jarosław Kazimierz

PRZECIW (0)

WSTRZYMUJĘ SIĘ (0)

BRAK GŁOSU (0)

NIEOBECNI (1)

Małż Jan
esesja.plSystem zarządzania pracami Rady Gminy / Miasta i Powiatu eSesja.pl