Wyniki głosowania jawnego w sprawie: nieuwzględnienia uwagi Nr 3 o treści: Mazurski Park Krajobrazowy z siedzibą w Krutyni działając na podstawie art. 28 i 29 i art. 106 ustawy z dnia 14.06.1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. Nr 30, poz.168), art. 6, art. 73 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627 z poźn. zm.) oraz art. 105 ust. 1 i art. 105 ust. 4 pkt 1, pkt 4, pkt 5 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880 z późn. zm.) w związku Uchwałą Nr XLIV/635/22 Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego z dnia 29 listopada 2022 r. w sprawie Mazurskiego Parku Krajobrazowego (Dz. Urz. Woj. Warm-Maz 2022.5615) oraz z Planem Ochrony Mazurskiego Parku Krajobrazowego (Dz. Urz. Woj. Warm.- Maz. z 2012 r., poz. 2722) ustanowionego uchwałą nr XIX/368/12 sejmiku województwa Warmińsko-Mazurskiego z dnia 28 sierpnia 2012 r. i art. 61 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717), po zapoznaniu się z uwarunkowaniami przyrodniczymi obszaru wskazanego w przedmiotowym Obwieszczeniu, wnosi uwagi do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obrębu geodezyjnego Iznota w miejscowości Kamień w sąsiedztwie jeziora Bełdany. Obszar objęty przedmiotowym projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego położony jest w granicach obszarów Natura 2000 - „Puszcza Piska” kod PLB280008 i „Ostoja Piska” kod PLH280048 oraz na obszarze Mazurskiego Parku Krajobrazowego, na terenie którego obowiązują zapisy Uchwały Nr XLIV/635/22 Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego z dnia 29 listopada 2022 r. w sprawie Mazurskiego Parku Krajobrazowego (Dz. Urz. Woj. Warm-Maz 2022.5615) oraz zapisy Planu Ochrony Mazurskiego Parku Krajobrazowego (Dz. Urz. Woj. Warm.-Maz. z 2012 r., poz. 2722) ustanowionego uchwałą nr XIX/368/12 sejmiku województwa Warmińsko-Mazurskiego z dnia 28 sierpnia 2012 r. W związku z powyższym, zwracamy uwagę na sprzeczność projektowanego m.p.z.p z Planem Ochrony Mazurskiego Parku Krajobrazowego a tym samym z Uchwałą Nr LXXIV/685/2023 Rady Miejskiej Miasta i Gminy Ruciane-Nida z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie uchwalenia zmian w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy Ruciane-Nida. Projektowany m. p. z. p., zezwala na powstanie nowego siedliska budowlanego oraz dopuszcza budowę nowych obiektów budowlanych na terenach elementarnych, oznaczonych symbolami 1ML, 2ML, 1UT-US, 2 UT-US, 2UT-US-UG. Wskazane tereny (z wyłączeniem części północnej terenu 2UT-US-UG), znajdują się w strefie przyrodniczo-krajobrazowej: „IE”, wyznaczonej przez Plan Ochrony Mazurskiego Parku Krajobrazowego. W Planie Ochrony, dla strefy „IE”, w rozdziale 7. § 7. ust. 2. pkt 1) ppkt b) zapisano: ,,b) strefa „IE” Pierwsza Ekologiczna; - obejmuje dużą część obszarów leśnych Parku, niektóre cenne przyrodniczo tereny rolnicze wraz z ich terenami zabudowanymi oraz cenniejsze tereny wodne; obszary tej strefy odgrywają bardzo ważną rolę w równowadze ekologicznej parku, stanowiąc ostoję wielu rzadkich gatunków roślin i zwierząt; w strefie IE nie dopuszcza się wyznaczania nowych siedlisk budowlanych; gospodarka leśna prowadzona zgodnie z zapisami w planach urządzania lasu”. Ponadto, w/w tereny elementarne znajdują się w strefie „II krajobrazowa” podstrefie „AB” określonej w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy Ruciane-Nida, gdzie dla tej strefy w części II Studium - kierunki zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy Ruciane-Nida, w rozdziale 1.7.2. zapisano: „w obrębie Strefy „II” krajobrazowej wyznaczone zostały zgodnie z Planem Ochrony MPK 4 strefy przyrodniczo - krajobrazowe, na których obowiązują ustalenia ujęte w w/w dokumencie: (...) - tiret 3: strefa „IE” (pierwsza ekologiczna) - obejmuje dużą część obszarów leśnych Parku, niektóre cenne przyrodniczo tereny rolnicze z ich terenami zabudowanymi oraz cenniejsze tereny wodne. Obszary tej strefy odgrywają bardzo ważną rolę w równowadze ekologicznej Parku, stanowiąc ostoję wielu rzadkich gatunków roślin i zwierząt. W strefie „IE” nie dopuszcza się wyznaczania nowych siedlisk budowlanych. Gospodarkę leśną należy prowadzić zgodnie z zapisami planów urządzenia lasu." Powyższy zapis znajduje się także w rozdziale 1.8 Studium w rubryce „Główne funkcje", strefy II krajobrazowej w podstrefach „A” i „B”, o treści: „zgodnie z Planem Ochrony Mazurskiego Parku Krajobrazowego”: (...) - tired 2. w strefie „IE” nie dopuszcza się wyznaczania nowych siedlisk budowlanych,”. We wstępie tego rozdziału znajduje się zapis: „Kierunki rozwoju Gminy Ruciane - Nida i zasady zagospodarowania przestrzennego stanowić będą podstawę podejmowanych działań samorządu.” Reasumując powyższe, przedmiotowy projekt m. p. z. p. jest sprzeczny także z Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy Ruciane-Nida, a zapisy obu dokumentów wykluczają się. W związku z zapisami art. 73 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo ochrony środowiska (Dz.U. 2001 nr 62 poz. 627 z późn. zm.), w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego uwzględnia się ograniczenia wynikające z ustanowienia w trybie ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880 z późn. zm.) m. in parku krajobrazowego. W przedmiotowym projekcie m. p. z. p., znajduje się jedynie odniesienie i uwzględnienie zapisów wynikających z Uchwały Nr XLIV/635/22 Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego z dnia 29 listopada 2022 r. w sprawie Mazurskiego Parku Krajobrazowego (Dz. Urz. Woj. Warm-Maz 2022.5615). Z kolei, brak jest uwzględnienia zapisów Planu Ochrony Parku, wynikających z art. 20 ust. 4 pkt 6 u. o. p., którymi to są przytaczane już strefy przyrodniczo-krajobrazowe i ograniczenia im przypisane. Taki obowiązek, wynika wprost, z §4 pkt 3 lit. b Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 26.08.2003 r. w sprawie wymaganego zakresu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz.U. Nr 164, poz. 1587), który stanowi o standardzie planów zagospodarowania przestrzennego, jakim są nakazy, zakazy i ograniczenia wynikające z obowiązujących ustaleń dotyczących m. in. ochrony przyrody i krajobrazu. W związku z powyższymi przepisami, zapisy Planu Ochrony Mazurskiego Parku Krajobrazowego są adresowane są do organów uchwalających plany zagospodarowania i należy je uwzględniać w procesie przygotowywania projektów planów zagospodarowania przestrzennego. Taką wykładnię przytoczonych przepisów znajdujemy w wyrokach sądów administracyjnych m. in. wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 29 października 2020 r., sygn. Akt II SA/WR 401/19, wyrok NSA 14 stycznia 2020r., sygn. akt II OSK 516/18, wyrok NSA z 8 grudnia 2022 r., sygn. akt II OSK 3865/19, wyrok NSA z 28 lutego 2023r., sygn. akt III OSK 2376/22. W związku z powyższym, wnoszę o dostosowanie zapisów w projekcie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obrębu geodezyjnego Iznota w miejscowości Kamień w sąsiedztwie jeziora Bełdany, do ustaleń znajdujących się w Planie Ochrony Mazurskiego Parku Krajobrazowego, które znalazły odzwierciedlenie w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy Ruciane-Nida.

ZA: 14, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 1

Lista imienna

ZA (14)

Gołaś Stanisław
Grzyb Elżbieta
Januszkiewicz Gracjan Dawid
Kamiński Władysław
Kobylarz Katarzyna Karolina
Kozdoj Zbigniew
Kręciewska Agnieszka
Lewandowski Jakub Maciej
Małż Jacek Jan
Marchlewicz Leszek Wojciech
Miszczuk Zdzisław Kazimierz
Paradowski Mariusz Stanisław
Schramke Roman
Wygnał Jarosław Kazimierz

PRZECIW (0)

WSTRZYMUJĘ SIĘ (0)

BRAK GŁOSU (0)

NIEOBECNI (1)

Małż Jan
esesja.plSystem zarządzania pracami Rady Gminy / Miasta i Powiatu eSesja.pl